zondag 22 december 2013

De administratie - Verhuizen: Ons nieuwe huis

Vorige week waren we geëindigd met een huis dat we graag zouden willen kopen en een bijna gelijkwaardig alternatief.  Nu werd het tijd om een bod te doen. Hiervoor hebben we een aankoopmakelaar ingeschakeld. Dit omdat we een inschatting wilden hebben, van iemand met verstand van zaken, met betrekking tot de daadwerkelijke waarde van het huis. Daarnaast wisten we van andere mensen dat een aankooptraject veel tijd kost en ook veel spanning oplevert.

Tijdens de gesprekken die we hadden met de aankoopmakelaar bleek de keuze een goede. Hiervoor waren verschillende redenen. De eerste reden is dat hij een duidelijke aankoopstrategie had. In deze strategie konden we ons ook zeker vinden. De tweede reden was dat hem enkele dingen opgevallen, die wij niet hadden gezien. Daarnaast maakte hij ons duidelijk dat er een verschil zit tussen prijs die je voor een huis kan betalen en een eindbedrag waar je gelukkig mee bent. Dit laatste klinkt simpel, maar de meeste mensen kijken toch vooral naar wat ze te besteden hebben.

Als we niet allebei een baan hadden gehad, hadden we waarschijnlijk het biedproces zelf gedaan. Maar nu nam het ons ,zeker tijdens werktijd, een hoop werk uit handen. Na een onderhandel periode van enkele maanden, wat wij vrij lang vonden, waren we eruit. En ook nog voor een prijs waar wij zeer gelukkig mee waren.

Plotseling moesten we een hoop handtekeningen zetten bij de verkopende makelaar. Met een hoop handtekeningen, bedoel ik ook echt een hoop handtekening. Serieus, wie bedenkt dit soort procedures?

Vervolgens moest eerst de hypotheekadviseur en daarna de notaris geregeld worden. We beginnen met de procedure met de hypotheekadviseur. Tijdens dit proces hebben we twee dingen geleerd hebben. Het eerste is dat op de werkgeversverklaring een Kamer van Koophandel (KvK)-nummer moet staan. Het tweede is dat het bedrag dat je eventueel rood kan staan, je een bkr-registratie oplevert. De hypotheekverstrekker gaat er vanuit dat je maximaal rood staat. Ondanks dat dit bij ons absoluut niet het geval was, moesten we dit bedrag verlagen. Het is niet erg, maar wel hinderlijk. Verder was ook dit proces behoorlijk bureaucratisch. Maar omdat we zelf snel waren met aanleveren, werd deze horde toch soepel genomen. Nog een notaris gezocht en toen was alles eigenlijk zo goed als rond. We waren nu echt een huis kopen.

Volgende week gaan we kijken naar de inrichting van ons huis en de keuzes die we daarin maakten. Wel zouden we ook deze week één foto willen delen van ons huis in de huidige staat. Op deze foto zie je een plataan. Eén van onze vrienden zei inhoudelijk niet veel over huis. Maar die Platanen moesten we laten staan. Het is geen kerstboom, maar hij schijnt mooi te zijn. 

Voor nu wensen we iedereen een fijne kerstdagen en tot volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten